Home Lifestyle Travel Foodies Parenting Review Beauty Sharing

Hidangan makanan laut segar di Just Seafood

assalammualaikum dan salam sejahtera

Siapa peminat makanan laut macam kolin, sila angkat tangan. Sekarang tak perlu susah-susah nak ke Sabah atau Oversea sebab di Sunway Giza, Kota Damansara dah ada. Just Seafood ini direalisasikan oleh
Mr. Terrance Ham seorang peminat makanan laut. Minat ini bermula sejak beliau mula belajar di Australia dan ingin berkongsi dengan semua apabila pulang di Malaysia. Dengan ini berdirilah restoran Just Seafood yang menyediakan hidangan makanan laut yang segar dengan resipi mewah dengan harga yang berpatutan.



Hidangan dimulakan dengan Oyster Fritters iaitu tiram yang bersaiz besar seperti nugget yang digoreng dengan minyak yang penuh dan disediakan sos tartar untuk kita cicah. Kolin tak tahu nak gambarkan betapa segarnya tiram yang mereka gunakan untuk goreng. Besar, berjus dan paling penting tak ada bau langsung. Sedap sangat dan sepinggan ini boleh makan 2-3 orang tau. Sebab saiz hidangan yang agak besar.



Yang ini pula adalah Kaie Salad with Honey Mustard Vinaigreete. Mengunakan bahan-bahan yang segar iaitu daun salad Kaie & Romaine (daun salad yang paling bagus di dunia) dicampur dengan timun, tomato, red onion, madu dan paling istimewa salad ini ada nangka di dalamnya. Wangi dari nangka ini memang membawa sesuatu kelainan bila kita makan. Sedap betul bila dah dijadikan salad. Kaie Salad with Honey Mustard Vinaigreete ini tambah istimewa sebab ianya digaul dengan madu. Menu diet kan.


Mussels (airflown from Chile) atau dalam masyarakat melayu di panggil kupang. Bezanya dengan kupang yang disediakan di Just Seafood ini ianya lebih berjus dan besar sedikit. Istimewa di makan bersama roti. Caranya kita cicah roti dalam kuah tu, ambil sedikit mussels dan makan. Menurut kata tuan punya restoran, Mr. Terrance beginilah gaya makanan orang tempatan ketika beliau masih belajar di Australia. Ternyata sedap dan tak pedas langsung. Kenyang juga lah sebab roti yang disediakan bersaiz agak besar.
Famous Australian Chili Mussels adalah salah satu signature dish kat sini tau.

Famous Australian Chili Mussels

Buat peminat clams atau kepah, Just Seafood juga ada menu istimewa untuk anda cuba. Ada Lemongrass Steam Clam atau Asian-Cajun Clams. Tapi kolin dapat cuba yang bercili sedikit. Tak pedas, tapi yang kolin suka kesegaran kepah yang dihidangkan. Memang isi segar dan besar-besar.

Asia Cajun Clams

Yang ini pula adalah Australian Seafood Feast. Boleh di makan seramai 4 orang tau! Bila lagi nak makan tiram segar macam mat saleh kan. Ketam tu besar sangat-sangat, rasa puas makan dan gigit. Mussels atau kupang itu pula di masak dengan garlic atau bawang putih menaikkan lagi aroma bau kupang ini.

Seronok tengok makanan laut tiga tingkat ini kan! Kolin pun teruja, yang penting ianya segar!



Tengok lah sendiri kepada saiz ketam tu! Dibakar di atas arang, disapukan sos istimewa. Cara hidangan, Just Seafood menabur sedikit garam di bawah. Inilah cara terbaik untuk masak ketam ini. Isi tidak lerai, masih kenyal dan rasanya manis sangat. Jujur kolin katakan, cukup untuk 4 orang makan.


Gambar sebelah kiri pula adalah BBQ Prawn atau kolin panggil sate udang. Sedap wei...cicah dengan sos hijau memang menyelerakan. Isi udang padat dan kenyal. Minuman di sebelah kanan ini pula adalah Pandan Lemongrass Drink, harganya RM9 sahaja. Sedap dan menyegarkan betul. Wangi sangat, korang perlu cuba minum yang ini kalau ke Just Seafood ok. Ini minuman istimewa dari Just Seafood.


Ini pula BBQ Squid, kegemaran kolin!
Kolin memang suka sotong, kalau yang ini makan 3 pinggan pun tak pa.

BBQ Barramundi

BBQ Sting Ray

Antara pilihan ikan yang ada di sini untuk peminat ikan. Jangan risau sebab memang besar sangat saiz ikan tu. Kalau buat reunion atau family dinner memang puas hati. Sos pula ada banyak pilihan untuk dicicah.


Ada red hot chili,  sos cili hijau, belacan, cencalok, pineapple chili, thai seafood chili.
Pilih sahaja yang mana nak atau try semua sekali, baru meriah kan.

 Asia-Cajun Prawns



Scallop with Roe, pertama kali kolin rasa.
Sedap dan agak unik, banyak cara masak di Just Seafood.

Ini pula BBQ Oyster with Cheese, buat yang teringin nak makan tiram. Tapi tak biasa makan yang mentah, diperah lemon. Cuba yang ini ok. Cheese yang tak lebih tak kurang. 
Rasa masin dan manis tiram still ada lagi.


Ini yang paling istimewa di sini. Ketam besar, boleh dikatakan 3 kali ganda dari ketam biasa. Inilah Brown Crab yang dimasak atas arang dan di sapukan sos istimewa.


Inilah rupa dua ekor Brown Crab yang telah dipotong


Salted Fish Fried Rice atau Nasi Goreng Ikan Masin ini  mengunakan ikan kurau terbaik. Tak masin sangat, tak tawar sangat. Secukup rasa dan memang memenuhi selera. Kalau sesiapa yang nak makan seafood dan nasi ada. Nak saja mengatah lauk pun ada. Spaghetti pun ada di sini


Penutup hidangan makanan laut kolin pada hari itu, pencuci mulut yang sangat istimewa. Kolin tak pernah lagi rasa coklat digoreng dengan tepung dan dihidangkan bersama aiskrim vanilla dan sedikit sos strawberry.
 Buat peminat manisan rugi tak cuba Fried Mars Bars with Ice Cream


Just Seafood yang terletak di Sunway Giza Mall, Kota Damansara ini senang sangat nak cari. Makanan laut mereka di jamin segar dan dibawa masuk setiap hari dari pembekal. Mr. Terrance merupakan pengemar makanan laut yang tegar ini berharap semua pelanggan yang akan datang ke Just Seafood dapat pulang dengan senyuman dan berpuas hati.



Kolin dan blogger mahadi dah  cuba makanan laut di sini! Anda jangan lupa datang ke sini dan cuba ok.

Just Seafood
A- 9-G Sunway Giza Mall
Jalan PJU 5/14 Dataran Sunway
Kota Damansara
47810 Petaling Jaya Selangor
Tel: 03-6144 6366
www.facebook.com/JustSeafoodMY

Love,

Kolin Zainal

2 comments:

  1. gilaaa banyak choice dia...so, better la pergi sini kalau nak cuba...daripada g kedai yg viral kat FB tapi hampeh.. -_-

    ReplyDelete
    Replies
    1. jujur cakap...memang sedap and simple masakan untuk taste the seafood better.
      bakar atas arang tu...sos cili dia masa makan tak rasa..
      dah ujung2 baru rasa pedas sikit2...

      Delete

loving me..loving you