Home Lifestyle Travel Foodies Parenting Review Beauty Sharing

Tahu atau tidak duit Simpanan ASB perlu dibayar ZAKAT

Assalammualaikum dan salam sejahtera

Semua gembira apabila duit simpanan Saham ASB diumum dividen baru-baru ini kan. Tapi perasan atau tidak kita semua wajib bayar ZAKAT tau untuk simpanan tu. Pengiraan zakat ASB adalah mengikut zakat wang simpanan iaitu sebanyak 2.5% daripada nilainya. Jadi kena lah semak zakat berapa nak dibayar sebelum tahun 2017 ini berakhir. 

Sebagai contoh: RM40,000 (jumlah simpanan ASB) x 2.5% = RM1000 lah jumlah zakat yang perlu dikeluarkan oleh seseorang individu. Manakala sekiranya simpanan ASB mengunakan pinjaman bank kenalah tunggu sehingga semua pinjaman telah dibayar penuh barulah zakat perlu dibayar. Selagi korang masih membayar ansuran loan ASB korang tu maknanya tak perlu lah berzakat lagi. Tapi kalau dah habis, cepat cek dan cepat berzakat okay. Zakat ini bukan boleh buat memain weiii. Rukun Islam tu..



Untuk warga Wilayah Persekutuan, korang jangan lah risau kalau ada kemusykilan untuk berzakat ini. Pusat Pungutan Zakat memang telah menjalankan pelbagai mekanisma untuk korang bertanya dan juga berzakat. Sebelum 31 Disember 2017 yang bakal berakhir ini, kaunter-kaunter zakat di buka pada waktu hujung minggu sehingga waktu malam. Jadi kalau siang tu sibuk, boleh lah datang pada waktu malam iaitu jam 8.00 malam. Kalau susah sangat online lah sahaja di www.zakat.com.my atau telefon sahaja di talian rasmi mereka iaitu 1-300-88-5757. Telefon sahaja dan tanya lah apa sahaja kemusykilan korang mengenai hal ini. Pendek cerita tak perlu malu atau tak perlu rasa kekok dalam berzakat. Berzakat tak pernah buat seseorang itu miskin. Kan selalu tagline tu "tak pernah miskin bagi seseorang yang selalu berzakat". Jadi kita boleh lah mula tahun ini kan. Iyelah tahun sebelum ini kan kita tak tahu, kolin harap dengan perkongsian kolin kali ini ada yang dapat membantu kawan-kawan yang sudi mengunjungi blog kolin ini. 

Selamat berzakat korang...semoga korang mendapat ketenangan jiwa dalam berzakat. 

Salam sayang,

Kolin Zainal 

No comments:

Post a Comment

loving me..loving you