Home Lifestyle Travel Foodies Parenting Review Beauty Sharing

Lauk pauk simple & bajet


assalammualaikum dan salam sejahtera

Kolin selalu buat bajet lauk sekali makan berapa tau. Korang ada buat tak list bajet. Dan selalu weekend kolin akan ke pasar dan terus beli lauk untuk seminggu. Contohnya ikan, udang, sotong, ayam, ketam, daging atau apa saja yang rasa boleh beli lingkungan RM50 ke RM100. Mesti korang rasa macam tak cukup kan. Tapi kalau pergi pasar borong selayang tu memang cukup. Ikan kapak pun dalam RM6 sahaja sekilo, sedap di makan kalau goreng garing. Yang penting kena ke pasar tau. 

Jadi dari situlah kolin berjimat cermat. Tak perlu mewah sangat, tapi setiap minggu merasa jugak lah lauk berlainan. Macam dalam gambar ini, masakan kolin simple sahaja. Tak tahulah korang berselera ke tidak.

Sambal belacan, kos cukup murah sebab semua bahan dan ramuan dah tersedia di dalam peti sejuk. Cuma perlu tumbuk sahaja lah. Petai tu pula kolin beli sekali banyak RM10 untuk sepuluh papan. So memang boleh makan banyak kali. Again...rugi kepada orang yang tak makan petai..sekian.

Petai kali ini kolin bakar sahaja atau salai atas api. Siapa tak pernah makan, sila cuba ok. Sedap sangat. Buat yang nak awet muka kenalah cuba, semua bahan semulajadi dan sememangnya sihat untuk tubuh badan. Tu tengok dah umur dekat 40an pun orang ingat awal 30an tau.

Sup yang cukup senang tu, sup telur. Kolin tumis air dengan bawang, cili merah dan juga udang kering. Tumis air maknanya tak pakai minyak lah. Dah naik bau, kolin pecahkan telur dalam dua biji dan terus kacau rata. Sedap sangat tau, nampak simple kan. Try tengok buat suap kat anak-anak korang. Sure bertambah.

Last ikan kembong atau ikan termenung saiz sederhana ini kolin beli 3 ekor RM7.00. Sederhana dan cukup untuk makan seramai 4 orang rasa kolin. Digoreng garing dengan garam, kunyit dan juga serbuk kari. 
Garing itu wajib sebab memang membuka selera. 

Dalam diam hidangan makan tenghari keluarga kolin anggarkan dalam RM10 sahaja untuk kali ini. Jimat dan boleh makan nasi sampai kenyang. Buat macam ini dah lama dah, sebab asyik rasa sesak aje hujung bulan kan. Ini semua daya kreatif kolin sejak menjadi menteri kewangan keluarga hehehehhe

So jemput lah makan ye korang....
Happy lunchie ~



Love, 

Kolin Zainal

2 comments:

  1. Sama la ngan i nok...bawak bekal pi keja..jimat duit.msekarang semuanya mahal...gst pun nak naik 8% lg tahun depan kan..berjimatlah sekarang ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan..masak lah wei..hatta kicap dengan nasi putih ngan telur mata ye idak

      Delete

loving me..loving you