Assalammualaikum semua.
Ayam Brand™,
jenama kegemaran rakyat Malaysia selama 126 tahun yang terkenal dengan
rangkaian luas makanan dalam tin berkualiti telah melancarkan laman web: Ayam Brand e-Charity https://www.ayambrand.com.my/e-charity.html. Maknanya dengan Ayam Brand™ semua orang boleh menyumbang kepada badan kebajikan.
Laman web Ayam Brand™ e-Charity
dipercayai antara yang pertama seumpamanya dilancarkan di Malaysia dan
diuruskan oleh pengeluar makanan. Ia bertujuan membolehkan lebih ramai
orang membantu komuniti yang memerlukan menerusi kemudahan membuat
pesanan secara dalam talian.
Ayam
Brand menawarkan potongan harga runcit sebanyak 15% ke atas produknya
dan menyediakan penghantaran percuma untuk menggalakkan orang ramai
membantu 8 Badan Bukan Kerajaan (NGO) terpilih di Kuala Lumpur dan
Selangor. Semua NGO tersebut berdaftar dengan Jabatan Kebajikan
Masyarakat Malaysia dan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia. Jenama
ini merancang mengembangkan program tersebut untuk melibatkan NGO di
lebih banyak negeri. Laman web itu sudahpun tersedia dan orang ramai
boleh memilih sebanyak mana produk Ayam Brand™ yang ingin mereka sumbangkan kepada organisasi berkenaan. Sumbangan minimum ialah satu karton.
Ayam
Brand e-Charity dilancarkan pada acara akhir Festival Makanan
Kanak-kanak Sihat yang diadakan di Sunway Putra Mall pada hari ini. Ia
merupakan sebahagian daripada CSR Ayam Brand™ yang sudah dijalankan selama 11 tahun berturut-turut. Secara kumulatifnya jenama ini telah menyumbang sebanyak 1,404,000
hidangan sihat bagi tujuan kebajikan yang memberi manfaat kepada hampir
20,000 orang dari 482 organisasi kebajikan dengan 358,920 hidangan telah diagihkan pada tahun ini.
Menurut
Pengerusi Ayam Brand™, Yang Mulia Tunku Dato’ Mu’tamir Bin Tunku Tan
Sri Mohamed, semua orang harus mempunyai akses mudah untuk menderma.
Platform seperti Ayam Brand e-Charity ini membolehkan orang ramai
membuat sumbangan yang dengan lebih mudah.
“Makanan
merupakan satu keperluan asas. Makanan berkhasiat sememangnya amat
penting untuk kanak-kanak yang membesar dan warga emas. Namun,
kanak-kanak dan warga emas di bawah jagaan NGO mungkin tidak mempunyai
akses ke atas sebahagian hidangan seperti Omega-3 dan makanan yang kaya
dengan protein misalnya tuna dan sardin yang penting untuk kesihatan
fizikal dan mental mereka.
“Ayam
Brand menawarkan makanan-makanan ini dalam bentuk bebas bahan pengawet
dan tiada MSG tambahan. Kami berbangga kerana dapat menjadikannya lebih
mudah diakses oleh orang ramai agar mereka boleh memberi makanan
berkhasiat kepada golongan yang amat memerlukannya,” jelas Tunku Dato’
Mu’tamir.
Festival Makanan Kanak-kanak Sihat Ayam Brand™ bermatlamat
memperkasakan kanak-kanak supaya memilih makanan menerusi aktiviti yang
interaktif. Ia juga membantu mereka mengenal pasti kumpulan makanan,
memahami saiz makanan serta membuat keputusan tepat kerana makanan boleh
membentuk tubuh secara positif.
Ayam
Brand™ menyumbang produk-produk keluarannya kepada rumah-rumah
kebajikan yang mengambil bahagian. Ia adalah sebahagian daripada acara
tahunan ini.
Setelah
Malaysia dinamakan sebagai sebuah negara yang mempunyai kadar obesiti
paling tinggi dalam kalangan kanak-kanak dan dewasa di ASEAN dengan
23.7% daripada mereka mengalami masalah obesiti program peka komuniti ini diadakan tepat pada masanya. Obesiti boleh
dikaitkan dengan cara pemakanan sejak kecil dan bagi kanak-kanak obes,
mereka selalunya akan membesar menjadi dewasa yang obes.
Mengulas tentang Festival Makanan Kanak-kanak Sihat, Pengerusi Ayam
Brand™, Yang Mulia Tunku Dato’ Mu’tamir Bin Tunku Tan Sri Mohamed
berkata, “Kanak-kanak dapat belajar dengan baik menerusi permainan.
Justeru, Ayam Brand telah menganjurkan Festival
Makanan Kanak-kanak Sihat dengan pelbagai bentuk permainan yang direka
khas buat kanak-kanak agar mereka seronok ketika belajar bagaimana untuk
memilih makanan yang betul. Kami harap kanak-kanak yang mengambil
bahagian pada hari ini akan mengamalkan apa yang telah mereka pelajari
dan berkongsi tips ini dengan rakan-rakan dan menyebarkan mesej mengenai
makan secara sihat.”
Antara sesi bengkel yang dijalankan ialah ‘Yay or Nay’
di mana kanak-kanak belajar untuk mengenal pasti serta membezakan di
antara pilihan makanan yang sihat dan tidak sihat, selain teka silang
kata tentang manfaat Omega 3 dan DHA di bengkel ‘Crossword’. Di bengkel ‘Healthy Plate’ pula, kanak-kanak menentukan kuantiti kumpulan makanan berbeza untuk menghasilkan satu diet yang seimbang, manakala di bengkel ‘DIY’, kanak-kanak akan menghidang Nasi Lemak Tuna mereka berdasarkan apa yang telah pelajari.
Semasa
event tersebut, Ayam Brand™ memperkenalkan Nasi Lemak yang lebih sihat,
mudah dan cepat untuk disediakan yang mengunakan santan jenama ini. Di
samping Light Tuna Cili sebagai
sambal yang boleh diambil terus daripada tin bersama telur rebus dan
timun segar untuk menjadi satu hidangan yang enak dan berkhasiat.
Yayasan
Sunbeams Home, Pusat Jagaan Kanak-kanak Harapan, Rumah Impian PJ, Rumah
Ozanam, Rumah Sayangan, Home of Peace, Rumah Bakti Nur Syaheera dan
Rumah Kasih Harmoni dari Kuala Lumpur dan Selangor menerima bekalan
makanan harian produk Ayam Brand selama dua bulan merangkumi ikan
sardin, mackerel, tuna dan santan kelapa untuk semua kanak-kanak di bawah jagaan mereka.
Menurut wakil dari Yayasan Sunbeams Home, Pastor Victor,
sumbangan produk Ayam Brand™ yang tidak mempunyai bahan pengawet atau
MSG tambahan itu sangat dihargai kerana makanan tersebut sihat, pantas
dan mudah disertakan ke dalam diet harian mereka.
“Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada Ayam Brand™ kerana menjemput Yayasan
Sunbeams Home untuk menyertai acara ini, selain menyumbang produk
mereka yang mudah, berkhasiat dan enak. Kanak-kanak sangat seronok pada
hari ini dan mereka belajar pelbagai tip nutrisi daripada
bengkel-bengkel aktiviti.
“Kami
akan menjalankan beberapa bengkel sama di Yayasan Sunbeams Home tidak
lama lagi. Sebabnya, daripada apa yang dapat kami lihat pada hari ini,
ia dapat membantu kanak-kanak mengamalkan tabiat makanan sihat sepanjang
hidup mereka,” kata Pastor Victor.
Maklumat lanjut mengenai Ayam Brand™, sila layari laman web www.ayambrand.com.my atau https://www.facebook.com/AyamBrand.Recipes.
Salam Sayang,
Kolin Zainal
No comments:
Post a Comment
loving me..loving you