Tuesday, April 23, 2013

Ayam Goreng Kunyit

Assalammualaikum

kali ini kolin nak kongsi lagi www.resipipemalaskolin.com. Haa memang dengar tajuk masakan aku macam ntah apa-apa, tapi memang berguna tuk orang yang baru nak belajar memasak ok..

ok mula-mula..amik bahagian isi ayam macam dada ke drumstik ke apa aje lah..korang potong kecil ikut size yang suka makan. Basuh dan gaulkan dengan garam dan kunyit. Panaskan minyak dalam kuali, minyak tak perlu banyak macam kita masak ayam goreng tu. Ni memang biar minyak sikit aje, sebab masa kita mengoreng ayam tu sendiri akan mengeluarkan air ..tu yang bertambah sedap nanti. 

Bila dah goreng-goreng tu jangan lupa kacau selalu, takut ayam tu lekat kat kuali. Sementara tu ambil cili, bawang merah besar dan kecik, bawang putih ..hiris semua sekali. Masih di dalam kuali yang sama..ketepikan ayam dan kecilkan api. Terus masukkan bawang dan cili yang telah dihiris tadi, boleh juga dimasukkan halia kalu suka. 

Siap dah tumis sampai wangi..masukkan sayur kita. Kolin suka pakai kacang panjang, buncis dan carrot. Masuk semua sekali dan kali ini kacau sebati..sayur tu akan layu dengan perasa ayam goreng kita tadi.

So jadi lah ayam goreng kunyit yang korang suka order kat kedai tomyam selalu tu..vogue tak kolin?
berani kata tak vogue?!! i see u in court hahaha...


see the colors of vege..nice kan?

untuk tengahari tu kolin masak dua lauk aje tuk kami sekeluarga..

siap..jum makan!







so kepada sesiapa yang selalu kata tak pandai masak tu, boleh lah tiru resipi pemalas si kolin ni haa..
jangan esok ada yang orang suruh kome masak..kome wat muka segini..

rasa macam nak tampar muka dia lelaju kann!

4 comments:

  1. eee...menakutkan..ingat muka india yg mati putus kaki tu

    ReplyDelete
  2. zura suka guna minyak byk2 ms goreng ayam kunyit nih, pastu minyak tu nanti zura buat kuah gaul ngn nasik.. nikmat gile wey !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh sama ngan sepupu kita..kolin tak ler hahaha

      Delete

loving me..loving you