Home Lifestyle Travel Foodies Parenting Review Beauty Sharing

Resipi: Masak dodol guna pressure cooker

Assalammualaikum dan salam sejahtera 

Masak dodol dalam pressure cooker? Ye tijah, limah, kiah memang boleh oii. Pipah dah buktikan uolss. 

Hahahaha itu ayat kalau bercakap dengan kawan-kawan depan mata lah. Tapi dalam blog ini ada yang kolin tak pernah pun jumpa kan. So ini lah kolin nak kongsi yang korang boleh masak dalam pressure cooker masakan tradisi kita selama ini ialah DODOL. Selama ini kan, nak makan dodol punya lah payah nak sediakan. Memang kena kacau lama, berpanas laa seharian, kepenatan untuk hasilkan dodol. Tapi dengan teknologi sekarang dodol memang korang dah boleh buat sendiri. 

Kolin search dalam Facebook dan jumpa ini. 


Tapi ini pakai Noxxa, kolin bukan pakai Noxxa. Tapi pakai jenama Philips. Function lebih kurang aje, yang penting korang kena lah faham gadget korang tu. Senang aje. 

Daun pandan memang ada tanam dalam pasu, gula merah pun ada. So masak kedua-dua bahan ini dan tapis. Ikut resipi atas tu, gula putih, gula merah, air, daun pandan, masak sekali semua dan tapis.
Lepas tu tepung pulut, tepung beras, garam dan santan pekat. Tapi kolin guna santan kotak aje hari tu. Semua tu kena pukul tau, korang jangan blender. Elok korang mixer kan sampai sebati, kalau tak nanti berketul-ketul. 

Masuk kedua-dua bahan yang dah siap tu dalam pressure cooker dan terus tekan steam selama 5-10 minit. Biarkan aje sampai laa dia keep warm. Lepas tu buat stir fry tu, kalau kat Philips Pressure Cooker sama jugak. Buat yang low pressure, biar terbuka kacau sampai likat dan pekat. 





Bila dah siap..dapatlah banyak ini dari resipi tu. 

 Haaa..itulah dodol yang dah siap. Memang dalam masa sekejapan abis korang. Tapi sempat lah bawa ke opis, bagi kawan-kawan rasa. Katanya kurang manis dan rasanya tidak mengecewakan. So korang yang ada periuk pressure cooker tu jangan simpan!! Guna tau, guna untuk masak segala resipi bagi anak-anak dan keluarga makan hahahha. Explore sesama okay.

Sekian sahaja kisah cik kolin masak joyah oii...Semoga berjumpa lagi di lain entri. Terima kasih sebab baca !!!

Love, 

Kolin Zainal 

2 comments:

  1. aritu ada tgk kwn masak gk dodol guna noxxa...sekejap giler..ni tgk kolin plak buat

    ReplyDelete

loving me..loving you