Home Lifestyle Travel Foodies Parenting Review Beauty Sharing

PENTINGNYA ADA DUIT SIMPANAN, KALAU TAK ADA JOM MULA SEKARANG!

Assalammualaikum semua. Entri ini kolin buat atas saranan seorang kawan. Thk you Azlinda, you make me come forward to say a few things.

Sebenarnya kolin bukan lah pakar, bukan bijak pandai pun tau. Tapi ini atas dasar pengalaman hidup yang kolin sendiri lalui. Dan ini lah dia sedikit pengalaman yang kolin nak berkongsi. Kolin banyak kali tanya kat orang 'KO ADA SIMPANAN SOLID 10K'?. Dengar macam kurang ajar sangat kan. Tapi itu lah dia, yang selalu aku tanya masa melepak dengan kawan-kawan. In fact sebelum covid19, aku tanya ramai kawan-kawan. Jawapan yang selalu dijawab...TAK ADA. 

Hurmm...gaji kecik, nak makan pun tak cukup macam mana nak menyimpan. Itu antara alasan yang selalu kolin dengar. Anyway itu lah alasan aku dedulu. Gaji tak cukup, nak menyimpan memang tak lah. Makan pun tak cukup, hutang melambak-lambak. Jadinya masa aku memuda dulu, memang tiada saving at all. TAK ADA!! Tapi ada satu kisah terjadi, macam rasa kena tampar, sejak tu aku mula menyimpan. Cash dan juga dalam Tabung Haji mahupun ASB. Bayangkan aku mula dalam RM10 sebulan tau. Tapi aku kuatkan semangat dan teruskan dalam diam. Mana tips menyimpan RM1 sehari pun aku ikut dah berapa tahun. Duit syiling sampai bertin-tin tau. Buat dah beberapa tahun! Orang holiday, beli kereta baru, shopping dan apa pun, aku chill aje. Paling-paling aku teringin beli la cincin emas baru..hahahhaa.

Dan sekarang dalam krisis covid19, aku syukur dengan keadaan saving yang ada. Boleh bantu keluarga dan mak aku sendiri. Bersyukur tindakan 'paksaan' tuk saving push diri sendiri tu aku buat. 

PENTINGNYA ADA SIMPANAN,KALAU KORANG TAK ADA MULA SEKARANG

Sekarang kalau korang perasan pelbagai bantuan yang kita dapat. Dengan pakej rangsangan BPN, 6 bulan kita tangguh pinjaman kita dan ada juga orang-orang lain dapat bantuan lain tu. So korang ambil lah kesempatan ini. Bila mana dapat bantuan dan kita semua dapat skip 6 bulan bayaran pinjaman tu simpan dengan cara berhemah. JANGAN SHOPPING! JANGAN INGAT ITU DUIT LEBIH!Target simpan semua dan kalau nanti semua tu akan berguna. Simpan bebaik korang! Simpan duit yang terlebih dari pembayaran loan yang boleh ditangguh tu. CASH IS KING!

Bukan semua boleh dibeli dengan duit. Tapi tanpa duit semua akan hilang, malah kasih sayang pun terbang melayang. So belajar dari kesilapan aku dulu yang tidak menyimpan. Sekarang aku paksa anak-anak menyimpan, baru sekolah aje pun, tapi tetiap bulan duit belanja sekolah yang mereka saving aku minta dah masukkan dalam tabung haji mereka. Inilah dia, inisiatif yang kolin terapkan. 

Buat korang yang tak ada simpanan. Target seribu setahun nak simpan. Lelama target lebih sikit okay. Simpanan tu penting. Jangan ikut orang nak bergaya kereta baru atau kereta besar. Kalau duduk rumah sewa, belajar duduk rumah sendiri, beli rumah!!! Jangan nak bergaya duduk rumah besar, rumah hebat, kereta hebat dan lelain. Kalau banyak loan credit card atau loan peribadi, try minimalkan. Kurangkan segala-galanya..kita cuba sesama okay. 

Itu sebab kolin bawa kereta umur 16 tahun tu, pasal tak mau ada hutang. Kenapa beli rumah satu aje, sebab tak mahu hutang. Umur 50 tahun bersenang lenang tanpa hutang, saving untuk anak-anak belajar sampai cukup, itu azam kolin.

Okay lah korang, kolin harap tak ada lah yang meluat baca entri ini ye hahahah. Ini sekadar picisan pengalaman kolin yang nak kongsikan dalam blog sendu ini. Semoga korang dapat sedikit pengajaran dan manfaat untuk semua. 

START MENYIMPAN DARI SEKARANG OKAY. Susah-susah mulakan dengan RM1 sehari yee. Kita cuba!

1 comment:

  1. Ok dah kena tampar.. hahaha.. baiklah.. kita menyimpan aje..

    ReplyDelete

loving me..loving you