Wednesday, August 8, 2012

resipi agar-agar susu

Assalammualaikum
hari ni kolin nak share resipi yang paling pekak dalam dunia
orang bisu pun bole buat ..sebab memang mudah lah sangat kan..
tapi ada juga yang bertanya resipi...
resipi agar agar susu ni dari mama aka cik timah
dari zaman aku kecik kecik..tiap kali ada sambutan hari raya tau apa saja..mesti agar agar tu ada..
dan semesti nya sedap dan lawaaaaa aje heheheh
mama memang pandai buat ler..
so aku belajar..dan sekarang jadi kegemaran keluarga aku pulak..join sekali laki aku yer...

ni la agar agar nya


ok bahan bahan yang kita perlukan:

satu tin susu cair ..(tak kesah la brand apa)
1 paket agar agar (ada jual kat kedai, rendam dulu lah ye)
gula 1 1/2 cawan


cara membuatnya:

1. Agar-agar tu seeloknya direndam dahulu semalaman atau beberapa jam lah...senang masa kita nak rebus tu ..cepat aje cair nya..
2. agar-agar masuk dlam periuk ngan air dalam 3 cawan gitu...buka api dan rebus laaa sampai hancur agar-agar tadi. Masukkan gula ye...
3. amik sudip dan skop air agar-agar tu letak dalam piring...buat 2 ke 3 piring pun takpe tu kalu rajin. tujuan gitu..nanti buh pewarna..buh kaler merah, hijau dan kuning. tapi gambar tu kolin buat satu warna aje..MERAH. dan dibiarkan sejuk lah.
4. api perlahan yer..masukkan satu tin susu cair tadi dan kacu pelan pelan ...kalu berbuih buih tu pecahkan atau skop keluar..nanti dia keras tak cantek lah agar agar kita kan.
5. tutup api  tu..kacau 2-3 minit sudah ler. siap masuk kan ke dalam loyang yang kita hadoo...
6. agar-agar yg dalam piring tadi tu mesti dah keras heheheh..so kita cincang dia macam cincang dia macam kita cincang cincau tu..dah tabur lah dalam loyang tadi....

so biarkan sejuk..masuk dalam peti.
dah siap pun agar agar susu kita heheheh

selamat mencuba!


2 comments:

  1. Agar2 tu pakai yg 100g punya ke atau yg sikit aje tu dlm 75g gitu?

    ReplyDelete
  2. hi mazni

    yang jual sepeket tu terus aje..selama ini kolin tak pernah
    tengok berapa gram hahahha...

    tapi sedap tu..jgn lupa mencuba

    ReplyDelete

loving me..loving you