Home Lifestyle Travel Foodies Parenting Review Beauty Sharing

BELAJAR MENGHORMATI ORANG LAIN

assalammualaikum dan salam sejahtera

HORMAT

Satu perkataan yang kita semua suka cakap, tapi tahu ker tidak maksud hormat. Hormat ini memang selalu kita hormat mak ayah, adik beradik, kawan baik kita, bos kita di pejabat dan sebagainya. Tapi kalau bab kawan sekerja yang lebih tinggi pangkat dari kita tu kadang ada juga yang kita 'terkurang' hormat mungkin juga dari gaya kerja yang mereka buat kan. Apa pun kolin nak kata YOU HAVE TO EARN YOUR RESPECT. Kita tak boleh pernah paksa orang hormat kepada kita. Kita kenalah usaha untuk dapat HORMAT tu. Sebagai contoh, kalau ada masalah, kita hadapi dan selesaikan sendiri sebagai ketua. Tak akan lah nak suruh orang bawahan kita selesaikan masalah kita kan. Manakala kita pula lari, tapi end of the day kita claim..
KITA NI KETUA, KENA HORMAT
 tapi ada masalah ko lariii hahahhaha

Ala tak perlu belajar tinggi atau jadi ketua. Kita jadi tukang vakum kat pejabat pun kalau kita tertib dalam kerja, orang tengok kita pun hormat aje. Ini semua kembali kepada sikap juga kolin rasa. Pendapat kolin mesti tak sama dengan korang kan. Bagi kolin lah kan, kalau awak masuk kawasan orang, ambil barang orang dengan minta izin secara hormat. Mesti orang lain pun akan buat balik kat kita. Tapi kalau kita sendiri tak hormat orang lain, orang lain pun tak akan hormat dekat kita dah. Nak bercakap lebih pasal hormat ini pun kolin bukan pakar. Tapi ye lah, menulis ni nak share pendapat dan pandangan sahaja. Tak setuju takpe, sila lah komen kat bawah tu. Mana tahu kita boleh bertukar pandangan kan. 

Sebelum nak ending, kolin nak share lah hasil manik yang terbaru. Rezeki orang menempah masih ada. Kita buat dengan penuh jiwa raga tau. Terima kasih jugak lah yang tak putus-putus menempah hasil tangan kolin ini. Nak cari RM tak susah pun, kena rajin sikit. Kalau rajin mesti berjaya, jangan rajin 'kunun' sudah lah. Rezeki yang kita 'kunun' tu tak berkat kang macam-macam pula jadi kan.




So korang mulai hari ini kita belajar menghormati orang lain. Tapi kalau orang tu kurang ajar sangat, tak payah lah kut. Dia tak EARN atau TAK LAYAK PUN untuk dihormati.

Salam sayang dari kolin yang prihatin..

babai  

2 comments:

  1. Klau nak org hormat kita kena lakita dulu menghormati orang kan...tak kira besar mana pangkat pun tp kena juga hormat orang sebab kita takde beza pun...

    ReplyDelete
  2. Bila kita hormat orang,orang akan hormat kita..lagi2 kalau ada anak, tunjuklah contoh yang terbaik utk anak2 kita kan...

    ReplyDelete

loving me..loving you