Tuesday, June 25, 2013

Jerebu

assalammualaikum

semua dah kepoh bagai dengan isu jerebu nih. Tak tau nak salahkan siapa, tapi alangkah pendeknya akal orang tu bila bertindak membakar hutan tu. Geram sangat tau!..tak fikir ke mana lah binatang-binatang yang ada dalam hutan nak pergi. kejam sangat apa yang dah terjadi kat cuaca kita hari ini. Mudah-mudahan semua sekolah ditutup sehingga masalah ini pulih, tak sanggup kolin nak pertaruhkan kesihatan anak-anak dengan masalah sekarang. Sampaikan hujung minggu lalu, kolin kurung anak-anak dalam rumah, tengok HBO dan main lah game dalam rumah. Sangat-sangat frust dengan apa yang berlaku sekarang. Kita doakan lah semoga masalah ini selesai segera dan berdoa supaya hujan akan turun dalam masa terdekat...stress!


Jerebu adalah satu fenomena tradisi atmosfera di mana debu, habuk, asap dan lain-lain zarah mencemar kejelasan langit. [1] Kod panduan Organisasi Meteorologi, Dunia ("World Meteorological Organization") termasuk pengelasan pengaburan mendatar ke dalam kategori kabus , kabus ais, kabus wap, kabus, jerebu, asap, abu gunung berapi, habuk , pasir dan salji. [2] Fenomena ini biasanya terjadi jika zarah, debu dan asap berkumpul pada hari yang kering. Zarah-zarah kecil ini berkumpul di paras rendah atmosfera dan akan mengaburi pandangan dan mungkin menyebabkan masalah pernafasan. Jerebu tebal juga dikenali sebagai asbut. Sumber partikel jerebu termasuk pertanian (membajak dalam cuaca kering), lalu lintas, industri dan kebakaran hutan, kebakaran gambut, pembakaran terbuka serta asap perindustrian dan kenderaan.
Dilihat dari jauh (contohnya kapal terbang yang menghampiri) dan bergantung pada arah penglihatan berbanding dengan kedudukan matahari, jerebu mungkin kelihatan keperangan atau kebiruan, manakala kabus cenderung kelihatan biru-kelabu. Manakala jerebu sering dianggap sebagai satu fenomena udara kering, pembentukan kabus merupakan fenomena udara lembap. Walau bagaimanapun, zarah jerebu boleh bertindak sebagai nukleus pemeluwapan untuk pembentukan titisan kabus berikutnya; bentuk jerebu seperti itu dikenali sebagai "jerebu basah."
Di Amerika Syarikat dan di tempat lain, istilah "jerebu" dalam kesusasteraan meteorologi umumnya digunakan untuk mewakili aerosol jenis basah yang mengurangkan-penglihatan. Aerosol seperti itu biasanya timbul hasil daripada tindak balas kimia yang kompleks yang berlaku seperti gas sulfur dioksida yang dikeluarkan semasa pembakaran ditukarkan kepada titisan seni asid sulfurik. Reaksi ini dipertingkatkan dengan kehadiran cahaya matahari, kelembapan tinggi, dan keheningan udara. Satu komponen halus aerosol jerebu basah kelihatannya datangnya dari bahan yang dikeluarkan oleh pokok, seperti terpenes . Bagi kesemua sebab-sebab ini, jerebu basah cenderung untuk wujud kebanyakannya sebagai fenomena musim panas lembab. Kawasan luas yang diselitupi jerebu yang meliputi beribu-ribu kilometer mampu terhasil dalam keadaan yang sesuai pada setiap musim panas.

*********************

sekarang ini...masjid negeri selangor dari pejabat kolin pun dah samar-samar..sedih.

 
 

2 comments:

  1. tahun dpn kompom dorang wat blk pembakaran hutan tuh... mesti msia terjejas sekali klu jerebu dtg..ciss betol !!!

    ReplyDelete
  2. setiap tahun akan ada zura..teruk tak teruk aje kita kene. sangat sangat sangat selfish

    ReplyDelete

loving me..loving you