Tuesday, August 28, 2012

duit raya...~

Assalammualaikum

bercerita pasal duit raya kan..ingat dulu-dulu lah zaman kecik tu..kolin tak la tua pun sangat hahah lahir tahun 1980 tapi memang merasa duit raya 20 sen, 30 sen paling kunun vass pun 50 sen.  memang kalu dulu-dulu paling banyak aku leh kumpul pun dalam RM40 atau ntahnye bape puluh RM aje lah.

tapi sekarang lumayan ko...paling sikit RM1 tak main ler syiling-syiling. kalu anak sedara atau anak kawan-kawan paling sikit pun RM5 ko..kalu bagi sikit mesti rasa macam tak best aje. tapi kolin memang bagi ikut kemampuan. mana yang dapat RM5 tu masih ada bajet la tu..mana yang RM3 atau paling sikit RM2 pun nasib la tuh kan hahaha...

sekarang mengutip duit raya anak kadang-kadang bole mencecah ribuan tau, kalu ratusan tu memang normal sangat. lagi pulak sekarang letak dalam sampul raya tu berwarna warni, kecik, lawa, comel. kadang-kadang tu ada yang menempah tuu...nak gambar sekeluarga dan nama di sampul duit raya. bukan kad raya aje perlu glamor yer..sampul pun harus glamor jua

ihsan google

tapi kalu dipikirkan balik, bagus jua amalan duit raya ni....apa salah kita bersedekah. malah ada jua mengatakan memberi duit raya di masa bulan ramadhan adalah lebih baik daripada bulan syawal. pahal sedekah tu berlipat lipat ganda ..orang kata..kalu kolin tak silap lah.

malah pemberian duit raya tidak terhad kepada anak-anak atau kanak-kanak...orang-orang tua pun dapat tau..haa contoh mak aku hahaha..beratus ok cik timah mengumpul duit raya..kerlaass kooo cik timah. tapi itu lah dia amalan yang baik begini rasanya tak salah untuk diteruskan. sikit atau banyak ikut lah kemampuan masing-masing. tak perlu bersaing atau menunjuk-nunjuk. asalkan hati anak-anak dan orang tua gembira sudah memadai. 

untuk ali imran dan alisa maisara..banyak mana pun duit raya mereka..yang pasti akan disimpan setiap orang RM100 di dalam tabung haji. itu memang menjadi amalan setiap tahun. selebihnya boleh la mereka beli apa yang dihajati..macam tahun ini..ali imran nak ke KIDZANIA.

aku pun pelik laaa..mana anak aku boleh tau pasal kidzania tuu...hrmm permintaan. 
anyway tengah cari masa tuk cari tarikh ke sana...maklumlah buzy kunun-kunun hihih

so ..selamat mengira duit raya anak ye..heheh


teringat masa kecik-kecik dulu..rumah takde kipas, kami adik beradik share duit raya beli kipas tu..masa tu mahal sangat kipas tau ratusan ringgit. kami kongsi 3 orang..sorang 30 ringgit tuu..selebih nya mama dan abah tambah....rasa gembira tuuu...beli kipas.. heheh
tu lah fungsi duit raya...simpan atau spend tuk hal-hal berfaedah tak salah rasanya....



No comments:

Post a Comment

loving me..loving you