Friday, June 8, 2012

senyum, sedekah dan bertegur sapa

Assalammualaikum..

haa ini adalah 3 perkara utama yang mamy selalu cuba sangat 
cuba nak senyum ngan semua orang...
cuba nak sedekah sebanyak yang mungkin...hanya Allah Taala 
saja mampu mengukur nya
akhirnya cuba bertegur sapa ngan sesiapa saja..

cuba bayangkan lah...kalu kita disuruh bawak sebiji pisang
di letak kan di dalam handbag kita untuk seminggu..
 bayang kan laa betapa busuk pisang tu nanti..
lembik, berbau..bla bla bla..betul tak
macam tu jugak..kalu kita bawa busuk hati kita..
yang suka mencari kesalahan orang lain
yang mempunyai dendam...dan kita sengaja mencari kelemahan orang lain
pisang busuk aka hati ini di bawak ke mana saja  

__________________________________

No. 1 senyum...penah tak korang senyum kat orang..
tapi tetiba orang tu buat muka ketat...kelat..rupa sampah..
pernah kan...mamy pun pernah merasa...
sangat nak elak situasi macam tu...kadang kadang tak faham apa 
salah kita ngan orang tu..sedangkan berborak atau bersembang pun kekadang..
tapi biar laa...hati orang kan..mana kita nak tau..

No. 2 sedekah... kutipan orang kawen, kematian...bla bla bla..
kalu ada RM1 sedekah la...jangan soal banyak, jangan lah berkata banyak
ikhlas 10 sen pun Insya Allah ada balasan kut tuk kita
mamy sangat pelik bila orang datang minta sedekah..kita pertikaikan..
ada bagi..takde cakaplah 'mungkin lain kali'
tak payah kondeeeemmm orang memanjang...
tak de faedah tau...

No. 3. bertegur sapa....bab ni macam leceh...hari hari jumpa
tak bertegur sapa..rasa apa ntah. Masalah tak faham kenapa...
jalan selisih bahu buat tak kenal..lagi lah kalu rasa pangkat tinggi..
gaji banyak, hidup hebat...tu semua pinjaman..
kalu kita ni pangkat besar pun..kubur tetap dalam 7 kaki..nesan tetap 2 aje..tak akan 
berubah jadi 8 nesan dipacak nanti kan...

__________________________________________________

ni semua patah balik pada asal usul kita...
fikirkan lah..ni pandangan peribadi mamy
kalu ada yang terasa mohon ampun dan maaf...


see..baby pun pandai senyum tau

haaa..kebaikan bersedekah...

 
yup...please say hi to each other...it won't hurt u a lil 





nota kaki: my blog is belong to my personal feelings..please don't judge..u don't know me well..



3 comments:

loving me..loving you